20/11/2025 0 Kommentarer
Slik ble Bolleland et reisefenomen på E6
Da de første Espa-bollene ble solgt i 1999, var det ingen som så for seg hva dette skulle bli. I dag har over 39 millioner boller funnet veien ut i landet – og Bolleland har blitt et ikon langs veien.
Det som startet som et hyggelig tilbud til forbipasserende, har vokst til å bli en del av norske bilvaner. Mange har egne historier om stopp på Espa. Noen har obligatoriske tradisjoner med barna. Andre stopper hver eneste gang de kjører forbi – uansett om de er sultne eller ikke.
Her er litt av reisen vår:
1999: Starten
18 000 boller solgt. Et beskjedent tall, men nok til at noe var i ferd med å skje.
2000–2010: Ryktene begynner å gå
Flere og flere stopper. Folk snakker om bollene. Etter hvert kommer innslag, bilder og historier – og salget skyter fart.
2010–2025: Bolleland blir et fenomen
Plutselig er vi “stedet alle kjenner til”.
Ikke fordi vi er størst, eller mest fancy, men fordi vi gjør én ting veldig, veldig godt: ferske boller med sjel.
I dag har:
- 10–13 millioner kunder stoppet innom
- vi solgt over 39 millioner boller totalt
- vi fått egen kleskolleksjon med årlig omsetning på rundt 1 million
- Espabollen blitt et symbol for veipause, glede og tradisjon
- Det er en reise vi er stolte av – og som vi ønsker å fortsette.
- For så lenge folk kjører E6, så skal vi sørge for at det er verdt å stoppe.
Kommentarer
Skriv en kommentar